Кращий в світі шосейний велосипед

  1. розрізати повітря
  2. Приборкати силу тяжіння
  3. робоча конячка
  4. Прогрес vs безпеку

Італійський PINARELLO DOGMA F10, можливо, кращий шосейний велосипед на сьогоднішній день: на ньому в цьому році були виграні гонки «Тур де Франс», «Вуельта Іспанії», на ньому виступають російські професіонали і любителі велоспорту та триатлону. DOGMA - товар штучний: компанія в основному виробляє велосипеди, зібрані вручну. Чекати замовлення доводиться 3-6 місяців. За рік італійська компанія випускає близько 30 тис. Велосипедів, тому вистачає не всім бажаючим. Щоб відчути різницю між просто хорошим велосипедом і цим, мало сісти в сідло. Потрібно розігнатися до 35-40 км / ч. Тоді він проявить себе: м'яко увійде в повороти, не підведе на найдовшій дистанції, витримає самий крутий підйом і виграє дорогоцінні секунди. Про те, чим F10 такий хороший, «ПМ» розповів чотириразовий чемпіон Росії з велогонок Юрій Амельхін.

Ми на велотреку в Крилатському; взимку шоссейники або їдуть в теплі країни, або тренуються тут, під дахом. Похилий стінка треку викласти не паркетом: те, що здається тонкими дощечками, насправді ребра цілих дощок; товщина покриття треку - майже 10 см. Юрій Амельхін, чотириразовий чемпіон Росії з велогонок, нарізає кола. Щоб відцентрова сила підняла велосипед туди, куди хоче наш фотограф, потрібно розігнатися до 30-40 км / ч. «У рахунок сьогоднішнього тренування», - жартує Амельхін. Їде він на DOGMA F10. На ньому ж катається Кріс Фрум, фігура в велоспорті так само легендарна, як Майкл Фелпс в плаванні або Уле-Ейнар Бьерндален в біатлоні: чотири рази чемпіон "Тур де Франс», двічі призер Олімпіади в одному з найбільш виснажливих видів спорту. Карбонова рама «догми» несе Фрума через три тисячі кілометрів гір, через вітер, дощ, круті повороти, під жарким французьким сонцем. У цього велосипеда одна мета - летіти вперед.

розрізати повітря

Юрій називає обриси DOGMA F10 сексуальними. Лінії рами плавні, кути згладжені; все це різко відрізняє італійську модель, наприклад, від німецького Canyon Aeroad CF SLX (його використовує в гонках російська команда «Катюша»), однією з найбільш прогресивних моделей минулого року, на якій ще недавно бралися призи міжнародних гонок. Прогрес в конструюванні спортивних велосипедів крокує дуже швидко.

Плавні лінії рами у F10 - це перевірений сотнями комп'ютерних симуляцій рішення. Ось, наприклад, місце, де в вилку встановлюється переднє колесо: округлені «вушка» тут потрібні для того, щоб відводити від колеса зустрічний повітря, зменшуючи опір на цілих 20%. Особливо це важливо в поворотах: кронштейни вилки (дропаути) - самі виступаючі частини велосипеда, на крутих віражах вони можуть відчутно сповільнити рух.

карбонова рама карбонова рама

Пріплюснутая нижня труба теж потрібна для поліпшення аеродинаміки: вона дозволяє заховати пляшку з водою так, щоб вона не заважала повітрю обтікати раму. Форма підсідельною труби - це компроміс між регламентом і можливостями. Міжнародний союз велосипедистів (UCI) забороняє робити труби максимально обтічної форми із співвідношенням довжини до ширини 8: 1, обмежуючи конструкторів параметром 3: 1. При такому співвідношенні довжин обходять тіло потоки неминуче зустрічаються позаду, створюючи завихрення і збільшуючи аеродинамічний опір. Уникнути цього конструкторам F10 вдалося, зробивши розтин труби плоским з заднього боку.

Підсідельна труба для максимального обтікання повітрям зроблена плоскою з заднього боку Підсідельна труба для максимального обтікання повітрям зроблена плоскою з заднього боку

Приборкати силу тяжіння

Вся рама у F10 несиметрична: одна частина стоїть від лінії коліс трохи далі, ніж інша. Це зроблено для того, щоб збалансувати нерівномірне навантаження на педалі з приводний і неприводний сторін.

Вигнута форма пір'я рами і заднього трикутника теж не примха дизайнера, а данина необхідності. У велосипеда одне завдання - їхати вперед. Тільки аеродинаміки для цього недостатньо; потрібно, щоб конструкція дозволяла перетворювати енергію ніг велосипедиста в енергію руху вперед з мінімальними втратами. Якраз для цього і потрібні все хитромудрі вигини F10.

Асиметрична рама врівноважує тиск з боку приводу і з неприводний боку Асиметрична рама врівноважує тиск з боку приводу і з неприводний боку

робоча конячка

Шосейний велосипед дізнатися легко: тонкі обіддя коліс, тонкі спиці, багато передач, скручений в баранячі роги кермо. У трекових велосипедів колеса теж тонкі, іноді дискові, але передача всього одна, а гальм зовсім немає, на треку вони не потрібні.

А ось шоссейникам, траси яких проходять по горбах і серпантинах, потрібні потужні гальма. Тільки недавно професіоналів відмовилися від гальмівних дисків: через маленькій площі зіткнення з металевими деталями колеса вони занадто сильно грілися і швидко ламалися. Замість них на останніх моделях шосейних велосипедів варто v-brake: два затиску у кожного колеса, окремо керовані з двох рук.

Прогрес vs безпеку

Велосипед винайшли більше двохсот років тому, і покращувати його, здавалося б, нікуди. Михайло Телегін, колишній гонщик, а нині механік ветеранської команди «Катюша», згадує, як ще на алюмінієвих радянських велосипедах без аеродинамічних хитрувань вони з Юрієм Амельхіним носилися по Алма-Атинській горбах на швидкості за 100 км / ч.

2х10 передач 2х10 передач

Кращі з сучасних велосипедів роблять з тих же матеріалів, які йдуть на фюзеляжі Boeing, а чиновники від велоспорту змушені ставити граничні параметри, щоб велосипед з спортивного снаряда не перетворився на машину смерті. Ось приклад: нові матеріали дозволяють зробити велосипед вагою менше 2,5 кг - такі моделі можна зустріти на виставках. Але занадто легкий велосипед в гонці по шосе при непередбачуваною погоди, максимальному навантаженні, на гірських дорогах - це вірна аварія і травма, а то і загибель спортсмена. Тому UCI встановила мінімальну вагу велосипеда в бойовій комплектації в 6,8 кг.

Вся електроніка захована в верхню трубу рами Вся електроніка захована в верхню трубу рами

Інший приклад - матеріал, з якого зроблена рама DOGMA F10X: це карбон, але не простий, а з наночастинками металу. Зроблено це зовсім не заради швидкості, а заради здоров'я велосипедиста. Карбон - матеріал неймовірно міцний, але і він ламається, причому зазвичай місце пошкодження стовбурчиться гострими пластинами з рваними краями. Уявіть собі, що гонщик не справляється з управлінням, і рама розбивається від удару ... Наношарікі вибухають там, де рветься карбон, і зупиняють руйнування рами.

Шосейні велосипеди преміум-класу не для простих смертних. І не тільки тому, що стоять, як чотири нових автомобіля «Жигулі». Під гумою коліс - десять атмосфер, в магазині можна вибрати свій розмір - не тільки висоту сідла, але і довжину рами з кроком в півсантиметра в залежності від зростання; окремо вибирають сідло і колеса ... Для перемоги важливі частки секунди, а вони виграються за рахунок високих технологій, гонка за якими, на відміну від самих змагань, не закінчується ніколи.

Стаття «Догма швидкості» опублікована в журналі «Популярна механіка» ( №11, Січень 2017 ).